Kreikan kieli -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Kreikan kieli on indoeurooppalainen kieli ja sen opiskelun tavoitteena on useimmiten antaa opiskelijalle kreikan kielen perustaito ja tietoa kielen rakenteesta, Kreikasta ja sen kulttuurista. Monet kansainväliset tieteelliset ja tekniset termit ovat yhdyssanoja, jotka on muodostettu kreikkalais- tai latinalaisperäisistä sanoista. Monien termien osina esiintyviä kreikkalaisperäisiä sanoja tai sanarunkoja ovat esimerkiksi: mega = suuri mikro =pieni, tele =kauas, fon = ääni etc.

Muinaiskreikan eli antiikin kreikan dokumentoitu historia alkaa Kreikassa vuoden 1400 eaa. paikkeilla. Sillä tarkoitetaan oikeastaan ryhmää antiikissa puhuttuja moninaisia kreikan murteita, joiden keskinäinen ymmärrettävyys oli joskus heikkoa. Kreikan kieli jakautuu useisiin murteisiin.

Kreikan kielen opiskelu

Suomessa kreikan kieltä voit opiskella Helsingin yliopistossa. Useimmat aloittavat kreikan kielen opinnot alkeista, mutta kielitaitoa kehitetään ensimmäisestä opintovuodesta lähtien. Opiskelijat oppivat käyttämään monipuolista lähdeaineistoa: papyruksissa ja piirtokirjoituksissa säilyneet dokumentit sekä arkeologinen esineistö valaisevat kirjallisuustekstien antamaa tietoa. Opintojen edetessä opiskelija syventyy tutkimusmetodeihin ja itsenäiseen, tutkimukseen perustuvaan työskentelyyn. Osaamista voi täydentää aineenopettajan pedagogisilla opinnoilla.

Kreikan kieltä opiskellut työelämässä

Kreikan kieltä opiskelleen työelämään sijoittuminen riippuu pitkälti opintovalinnoista sekä omista kiinnostuksen kohteista. Kieliä yliopistotasolla opiskelleet työskentelevät usein esimerkiksi kielten opettajina, kääntäjinä, tulkkeina tai tutkijoina. Monenlaisia kielten ja kulttuurien tuntemusta vaativia tehtäviä löytyy myös kaupallisella sekä tiedotus- ja matkailualalla. Työelämässä vieraan kielen osaaminen on usein tärkeä kilpailutekijä.

kreikan kieli