Kiinan kieli -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Kiinan kieli on maailman puhutuin kieli, äidinkielenään sitä puhuu lähes miljardi ihmistä. Kiinan kieltä puhutaan pääasiassa Kiinassa, Taiwanissa sekä useissa muissa kaukoidän sekä Tyynen valtameren rantavaltioissa Yhdysvallat mukaan luettuna.

Kiina on nouseva talousmahti. Kiinan kielen ja kulttuurin tuntemusta on korostettu jo vuosien ajan kansainvälisessä liiketoiminnassa. Kiinassa asuu 1,3 miljardia asukasta. Kansoja on 56, joista jokaisella on oma kieli, valtakieli ja murteita. Suurin kansa on Han, jonka asukkaita asuu eniten Pohjois-Kiinassa. Kiinan kieli on peruskieliopiltaan erittäin yksinkertainen kieli merkkijärjestelmän opettelun jälkeen sillä kiinan sanoja ei taivuteta lainkaan. Tärkeintä kieliopissa on sanajärjestys.

Lisäksi kiinan kieli on englannin kielen jälkeen Internetin toiseksi yleisimmin käytetty kieli. Kiinan kieli on monien suomalaisten mielestä vaativa opiskeltava erilaisen ääntämistavan ja merkkijärjestelmän takia.

Kiinaa opiskellut työelämässä

Yliopisto-opintojen jälkeinen työelämään sijoittuminen riippuu pitkälti opintovalinnoista sekä omista kiinnostuksen kohteista. Kieliä yliopistotasolla opiskelleet työskentelevät usein esimerkiksi kielten opettajina, kääntäjinä, tulkkeina tai tutkijoina. Monenlaisia kielten ja kulttuurien tuntemusta vaativia tehtäviä löytyy myös kaupallisella sekä tiedotus- ja matkailualalla. Työelämässä vieraan kielen osaaminen on usein tärkeä kilpailutekijä.