• = Mukana kevään yhteishaussa

Venäjän kieli -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Venäjän kielen ja kulttuurin osaamista tarvitaan yhä enemmän paitsi kansainvälisessä kaupankäynnissä myös monilla tieteenaloilla ja erilaisissa yhteistyöhankkeissa. Taloudellisen ja jatkuvasti lisääntyvän yhteistyön myötä venäjän kielen taito on muodostunut tärkeäksi valttikortiksi työmarkkinoilla. Venäjän kielen yliopisto-opinnoissa saat vahvan kielitaidon ja tutustut samalla myös venäläiseen yhteiskuntarakenteeseen, viestintään ja maan rikkaaseen kulttuuriin.

Venäjän kieliVenäjän kielen opiskelu yliopistossa

Voit opiskella venäjän kieltä suomalaisissa yliopistoissa sekä pääaineena että sivuaineena. Yliopistossa venäjän opiskelu tarjoaa mahdollisuuden niin käytännölliseen kuin teoreettisenkin kielentutkimuksen ja asiantuntijuuden hankkimiseen.

Venäjän kielen yliopisto-opiskelu koostuu perusopinnoista, aineopinnoista ja erikoistumisopinnoista. Opintoihin kuuluu myös valinnaisia opintoja. Venäjän kieltä pääaineenaan opiskelevat suorittavat ensin kolmivuotisen humanististen tieteiden kandidaatin tutkinnon, jonka jälkeen he jatkavat kaksivuotisiin maisteriopintoihin. Akateemisesta koulutuksesta valmistuu filosofian maistereita.

Venäjän kieltä voi opiskella pääaineena ympäri Suomea. Voit opiskella venäjää Helsingin yliopistossa, Turun yliopistossa, Åbo Akademissa, Tampereen yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa ja Jyväskylän yliopistossa.

Venäjän kieltä opiskelleet voivat työllistyä monipuolisiin kielitaitoa vaatiiviin työtehtäviin muun muassa liiketalouden, matkailua tai hallinnon pariin. Kääntämiseen ja tulkkaukseen perehtyneet voivat toimia erilaisissa vaativia käännöstöitä vaativissa työtehtävissä. Aineenopettajan pedagogiset opinnot suorittamalla saat kelpoisuuden toimia venäjän kielen opettajana.

Opiskelijavaihtoon venäjänkieliselle alueelle

Venäjän kielen opiskelijoita kannustetaan lähtemään opintojensa aikana opiskelijavaihtoon venäjänkieliselle alueella. Yliopistoilla on useita eri vaihto-ohjelmia, joiden kautta löydä opiskelijavaihtomahdollisuuksia useista eri maista. Vaihto-ohjelmat vaihtelevat yliopistoittain.