Hammashuolto -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Hammaslääkäri

Hammashuollon alalla työskentelevät asiantuntijat ovat erikoistuneet tutkimaan, hoitamaan sekä ehkäisemään suun ja leukojen alueen sairauksia sekä vammoja. Yksi hammashuollon ammattilaisen keskeisimmistä tehtävistä on sairauden tai vamma

n oikea diagnosointi ja sen perusteella päätöksenteko potilaalle annettavasta sopivasta hoidosta. Hammaslääkäri työskentelee usein yhdessä hammashoitajan tai hammashygienistin kanssa, joka edellyttää hyviä yhtei

styökykytaitoja.

Hammaslääketiedettä lukemalla voit kouluttautua hammaslääkäriksi. Suomessa hammaslääkäriksi voi opiskella Helsingin, Oulun ja Turun yliopistojen lääketieteellisissä tiedekunnissa suorittamalla 5 vuotta kestävä hammaslääketieteen lisensiaatin tutkinto (HLL).

Suoritettuaan peruskoulutuksen jälkeen yhdeksän kuukautta kestävän käytännön harjoittelun, hammaslääketieteen lisensiaatti saa oikeuden toimia itsenäisenä hammaslääkärinä. Erikoishammaslääkäriksi voi valmistua suorittamalla hammaslääketieteen lisensiaatin tutkinnon jälkeen erikoishammaslääkärin tutkinnon. Ennen erikoistumiskoulutukseen hakeutumista on kuitenkin työskenneltävä vähintään 2 vuotta hammaslääkärin kliinisissä tehtävissä.

hammaslääkäriHammaslääketieteen lisensiaatin tutkinnon jälkeen voi syventää osaamistaan suorittamalla tieteellisen jatkotutkinnon, hammaslääketieteen tohtorin tutkinnon.

Hammaslääkärit työllistyvät usein terveyskeskuksiin tai yksityisvastaanotoille. Hammaslääkärin työ on vastuullista ja edellyttää hyvää teoreettisen tiedon omaksumiskykyä, kädentaitoja ja nopeaa päättelykykyä sekä hyviä stressinhallinta taitoja. Vaikka hammaslääkärin työ onkin vaativaa, on hammaslääkäri myös erittäin antoisa ja arvostettu ammatti.

Onnea opintoihisi!