Tekstiiliala -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Yliopisto-opinnot tekstiilialalla

Tekstiilialan työtehtävissä edellytetään luovaa ja esteettistä näkymystä, tekstiilien ja materiaalien tuntemusta, värisilmää, teknistä osaamista sekä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitoja. Tekstiilialalla opiskelu on käytännönläheisiä ja teorian lisäksi käytännön harjoittelulla on tärkeä rooli opiskelussa. Yliopistotasolla tekstiilialalla on mahdollista opiskella Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa (Taideteollinen korkeakoulu) ja Lapin yliopistossa, joissa opiskelevat voivat suorittaa taiteiden kandidaatin (TaK) tai taiteiden maisterin (TaM) tutkinnot.

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun toteuttama tekstiilitaiteen koulutusohjelma antaa valmiuksia toimia suunnittelijana ja tekstiilialan asiantuntijatehtävissä teollisuuden, kaupan, median tai kulttuuriorganisaatioiden palveluksessa ja luovana toimijana visuaalisen kulttuurin alueella. Lapin yliopiston sisustus- ja tekstiilimuotoilun koulutusohjelmassa puolestaan perehdytään tekstiilien suunnitteluun ja valmistukseen, tekstiilitaiteeseen sekä suoritetaan tilasuunnittelun opintoja.

Työelämässä tekstiilialalla

Tekstiilialalta valmistunut voi toimia monipuolisissa työtehtävissä itsenäisenä yrittäjä yrittäjänä tai työskennellä tekstiilialan, tekstiilimateriaalien tai trendien asiantuntijana yritysten tai muiden toimijoiden parissa. Akateemisen tutkinnon suorittaneet tekstiilialan ammattilaiset ja tekstiilitaiteilijat voivat toimia myös erilaisissa tuotesuunnittelu-, koordinointi- ja ostotehtäviissä, tekstiilialan konseptisuunnittelussa, visuaalisina suunnittelijoina tai median parissa.

Tekstiiliala