• = Mukana kevään yhteishaussa

Sisustusala -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Yliopisto-opinnot sisustusalalla

Opiskelu sisustusalalla tai sisustusarkkitehdin ammatti on monen suuri unelma. Sisustuskoulutusta järjestetään monipuolisesti eri opintotasoilla aina kansanopistoista yliopistotasolle asti.

Suomessa voit opiskella sisustusalaa yliopistotasolla Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa (Taideteollinen korkeakoulu) tai Lapin yliopistossa, joissa voit suorittaa taiteen kandidaatin (TaK) ja taiteen maisterin (TaM) tutkinnot. Aalto yliopiston taideteollisessa korkeakoulussa voit erikoistua opinnoissasi sisustusarkkitehtuuriin tai huonekalusuunnitteluun. Lapin yliopistossa järjestetään puolestaan sisustus- ja tekstiilimuotoilun opetusta, joka keskittyy  tekstiilien suunnitteluun ja valmistukseen, tekstiilitaiteeseen ja tilasuunnitteluun. Sisustusalan yliopistopinnot valmistavat sisustusarkkitehdin ammattiin.

Sisustusala

Sisustusalan opiskelu

Sisustusalan opiskelu on käytännönläheistä ja opiskelussa korostuu teorian lisäksi käytännön harjoittelu ja käsillä tekeminen, materiaalien ja rakenteiden tuntemus sekä tilan ja sen mahdollisuuksien hahmottaminen. Sisustusalalla vaaditaan luovaa ja esteettistä näkemystä, tarkkuuttaa ja hyviä asiakaspalvelu- ja yhteistyötaitoja.

Sisustusarkkitehti työelämässä

Taiteen maisterin tutkinnon suorittaneet sisustusarkkitehdit työskentelevät muun muassa arkkitehti- ja sisustusarkkitehtitoimistoissa, rakennuttajien palveluksessa julkisella tai yksityisellä sektorilla sekä huonekalu-, muotoilu- ja sisustusalan yrityksissä. Sisustusarkkitehti voi toimia myös itsenäisinä yrittäjänä.

Sisustusarkkitehdit suunnittelevat luovia sisustusratkaisuja yksityisiin ja julkisiin tiloihin. Suunnittelukohteita voivat olla esimerkiksi toimistot, liiketilat, ravintolat tai yksityishenkilöiden kodit. Sisustusarkkitehdit työskentelevät myös julkisten tilojen, kuten kirjastojen, oppilaitosten, museoiden tai sairaaloiden sisustusratkaisujen parissa.