Kandi- ja maisteriohjelmat

Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Längd
3+2 år
Studiestöd
Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Käsityötiede ja kotitaloustiede | Slöjdvetenskap och hushållsvetenskap

Slöjdvetenskap och hushållsvetenskap

Du ser det som en självklarhet att skapa med händerna, välja råvaror du känner till och göra medvetna val i din vardag. Du vill vara med och skapa hållbara förutsättningar för både nuvarande och kommande generationer. De forskningsbaserade studierna i slöjdvetenskap och hushållsvetenskap ger dig möjlighet gräva djupare i dessa frågor. Samtidigt är utbildningen praktisk till sin natur och du får utlopp för din kreativitet, vare sig det gäller att tillverka din egna produkt eller planera och tillaga hälsosamma måltider.

Innehållet i utbildningen

I utbildningen blickar du både bakåt för att ta tillvara värdefulla traditioner och framåt för att utvecklas som innovativ problemlösare. Studierna sträcker sig från bland annat ämnesrelaterad teknologi och digitalisering till välmående och hälsa både ur ett individ- och samhällsperspektiv. Inom utbildningarna utmanas traditionellt genustänkt.

I ansökan väljer du mellan huvudämnena hushållsvetenskap och slöjdvetenskap. Du som vill bli lärare väljer pedagogiska studier för ämneslärare som biämne. Du som har andra planer än lärarbanan kan fritt välja biämne bland Åbo Akademis andra intressanta utbildningslinjer för att profilera dig för din kommande yrkeskarriär. Genom olika samarbetsavtal har du även möjlighet att välja kurser vid andra universitet inrikes och utrikes.

Arbetslivet för dig som expert inom slöjdvetenskap eller hushållsvetenskap

Ditt val av biämnen – så som exempelvis ekonomi, masskommunikation, hälsovetenskap eller etnologi – gör att alternativen på arbetsmarknaden är så gott som oändliga. Du kan bland annat jobba som ämneslärare i slöjd eller huslig ekonomi inom olika utbildningsstadier. Många utexaminerade arbetar även som egenföretagare eller som aktörer och sakkunniga inom organisationer och företag i till exempel kultur- och mediabranschen.

Bonus: Åbo Akademi erbjuder också intressanta karriärmöjligheter inom forskning.

Käsityötieteen ja kotitaloustieteen koulutusohjelma

Omin käsin tekeminen ja tietoiseen harkintaan perustuvat valinnat arkielämässä ovat sinulle luonnollisia toimintatapoja. Haluat osaltasi luoda sekä nykypolvelle että tuleville sukupolville kestäviä elämän edellytyksiä. Tutkimukseen perustuvissa käsityötieteen ja kotitaloustieteen opinnoissa voit uppoutua syvemmälle näihin kysymyksiin. Koulutus on luonteeltaan käytännöllistä mutta pääset myös toteuttamaan luovuuttasi, oli sitten kyse omien tuotteiden valmistamisesta tai terveellisten aterioiden suunnittelusta ja laittamisesta.

Koulutuksen sisältö

Koulutuksessa sekä vaalitaan arvokkaita perinteitä että katsotaan tulevaisuuteen ja kehitetään innovatiivisia ratkaisuja. Laaja-alaisiin opintoihin sisältyy niin opetusaineeseen liittyvää teknologiaa ja digitalisointia kuin yksilön ja yhteiskunnan hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmia. Koulutus haastaa perinteisen sukupuoliajattelun.

Hakuvaiheessa valitset pääaineeksi joko kotitaloustieteen tai käsityötieteen. Opettajaksi haluavien pitää valita sivuaineeksi aineenopettajan pedagogiset opinnot. Jos sinulla on suunnitelmissa jokin muu kuin opettajan työ, voit valita sivuaineen vapaasti Åbo Akademin muista mielenkiintoisista koulutusohjelmista ja muokata opintokokonaisuuden tulevaa uraasi ajatellen. Åbo Akademilla on useita yhteistyösopimuksia muiden yliopistojen kanssa sekä Suomessa että ulkomailla, ja voit valita kursseja myös niiden valikoimista.

Uramahdollisuudet

Valittattavanasi on useita eri sivuaineita – kuten taloustiede, joukkoviestintä, terveystiede tai etnologia – mikä tarkoittaa, että vaihtoehtoja työmarkkinoilla on lähes loputtomasti. Voit työskennellä muun muassa käsityön tai kotitalouden aineenopettajana eri koulutusasteissa. Monet valmistuneet työskentelevät myös itsenäisinä ammatinharjoittajina tai toimijoina ja asiantuntijoina organisaatioissa ja yrityksissä esimerkiksi kulttuuri- ja media-alalla.

Bonus: Åbo Akademi tarjoaa myös mielenkiintoisia uramahdollisuuksia tutkijana.

Ansökan och behörighet

Ansökan till utbildningen sker via den gemensamma ansökan.

Beställ information

Request information

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om Käsityötiede ja kotitaloustiede | Slöjdvetenskap och hushållsvetenskap.

Fyll i dina kontaktuppgifter

Skicka din intresseanmälan

Få mer information från skolan

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.