Kandi- ja maisteriohjelmat

Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Längd
3+2 år
Svenska
Studiestöd
Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Logopedia | Logopedi

Logopedi

Logopedi är ämnet för dig som är nyfiken på språk, kommunikation och röst och som vill jobba med människor. Magisterexamen i logopedi ger dig behörighet att jobba som talterapeut. Då kan du exempelvis hjälpa ett barn som stammar, en person som fått stroke eller en sångare med röstproblem. Utbildningen är en kombination av teori och praktik, där ditt vetenskapliga kunnande tillämpas i klinisk praktik med riktiga klienter, redan under det andra studieåret. Din uppgift som talterapeut är att både identifiera och behandla störningar i tal, språk, röst, kommunikation och sväljning. I ditt roliga, omväxlande och utmanande arbete som talterapeut får du känna att du gör ett viktigt jobb med varje klient.

Innehållet i utbildningen

Förutom logopedi studerar du under utbildningen även psykologi, språkvetenskap och medicinska ämnen, såsom anatomi, barn- och vuxenneurologi, audiologi och foniatri. Efter avlagd kandidatexamen i humanistiska vetenskaper och filosofie magister, kan du anhålla om att bli legitimerad talterapeut. Under studierna kan du åka på utbyte utomlands, Åbo Akademi har nära kontakter bland annat till Syddansk universitet i Odense och Göteborgs universitet i Sverige.

Du som talterapeut i arbetslivet

Som talterapeut kan du jobba både med barn och vuxna på sjukhus, hälsocentraler, (re)habiliteringsenheter, specialskolor, privata mottagningar och inom barndagvården. I ditt arbete har du egna klienter men ofta arbetar du i samarbete med anhöriga och i team med andra professionella. Arbetsutsikterna för talterapeuter är goda och hittills har alla utexaminerade talterapeuter från Åbo Akademi fått arbete, så du har gjort ett bra val!

Bonus: För forskningsintresserade erbjuder Åbo Akademi goda karriärmöjligheter. Forskare inom logopedi samarbetar ofta med forskare inom psykologi, medicin och lingvistik.

Logopedian koulutusohjelma

Logopedian opiskelu sopii niille, jotka ovat kiinnostuneita kielistä, viestinnästä ja äänestä ja jotka haluavat tehdä työtä ihmisten parissa. Logopedian maisterin tutkinto antaa puheterapeutin kelpoisuuden, ja voit auttaa esimerkiksi änkyttävää lasta, aivohalvauksesta toipuvaa henkilöä tai ääniongelmien kanssa painivaa laulajaa. Koulutuksessa yhdistyvät teoria ja käytäntö, ja pääset soveltamaan tieteellistä osaamistasi kliinisessä työssä oikeiden asiakkaiden kanssa jo toisen opiskeluvuoden aikana.

Puheterapeutin työssä tunnistat ja hoidat puheen, kielen, äänen, kommunikaation ja nielemisen häiriöitä. Työsi on mielenkiintoista, vaihtelevaa ja haastavaa – ja tärkeää jokaisen asiakkaasi kannalta.

Koulutuksen sisältö

Koulutukseen sisältyy logopedian lisäksi psykologian, kielitieteen ja lääketieteellisten aineiden, kuten anatomian, lasten- ja aikuisneurologian, audiologian ja foniatrian, opintoja. Humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin tutkinnon suoritettuasi voit hakea oikeutta toimia laillistettuna puheterapeuttina. Opiskeluaikana voit lähteä opiskelijavaihtoon ulkomaille. Åbo Akademin yhteistyökumppaneita ovat mm. Syddansk universitet Odensessa Tanskassa ja Göteborgin yliopisto Ruotsissa.

Uramahdollisuudet

Puheterapeuttina voit työskennellä sekä lasten että aikuisten kanssa sairaaloissa, terveyskeskuksissa, kuntoutusyksiköissä, erityiskouluissa, yksityisvastaanottoissa ja lastenhoidossa. Työssäsi sinulla on omia asiakkaita, mutta työskentelet usein yhteistyössä sukulaisten kanssa ja tiimeissä muiden ammattilaisten kanssa. Puheterapeuttien työmahdollisuudet ovat hyvät ja tähän mennessä kaikki Åbo Akademista valmistuneet puheterapeutit ovat löytäneet töitä, joten logopedian opiskelu on hyvä valinta!

Bonus: Tutkimuksesta kiinnostuneille Åbo Akademi tarjoaa hyvät uramahdollisuudet. Puheterapian tutkijat tekevät usein yhteistyötä psykologian, lääketieteen ja kielitieteen tutkijoiden kanssa.

Ansökan och behörighet

Ansökan till utbildningen sker via den gemensamma ansökan.

Examen / diplom

• Kandidat i humanistiska vetenskaper
  • Filosofie magister

Beställ information

Request information

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om Logopedia | Logopedi.

Fyll i dina kontaktuppgifter

Skicka din intresseanmälan

Få mer information från skolan

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.