Peruskoulusta yliopistoon?

04 syys 2013
KYSYMYS
Hei! Olen kuullut että Kuopion yliopistoon otetaan sisään 20% peruskoulupohjalla olevia opiskelijoita, mutta en tiedä luotanko kuulemaani? Joten onko tämä totta vai ei?

Vastaus

04 syys 2013

Hei!

En pysty vahvistamaan kuulemaasi.

Jotta voisit hakea yliopistoon opiskelemaan, sinulla täyty olla takana ylioppilastutkinto tai kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto.

Yliopisto voi periaatteessa hyväksyä hakijan ilman vaadittavaa pohjakoulutusta, jos hänellä on opintoja varten riittävät tiedot ja valmiudet. Silti monet yliopistot eivät tee edellä mainittuja poikkeuksia.

Kuitenkin avoimessa yliopistossa on mahdollista opiskella peruskoulupohjalla iästä, pohjakoulutuksesta ja tavoitteista riippumatta.

On olemassa myös tapauksia, joissa opiskelija on opiskellut avoimessa yliopistossa ja hakenut siitä suoraan yliopisto-opintoihin eli jättänyt lukion käymättä. Tämänkaltainen menettely riippuu täysin yliopistosta eikä se ole takuuvarma reitti yliopisto-opintoihin.

Jos sinua jäi asia vielä mietityttämään, ota yhteyttä Kuopion yliopistoon eli Itä-Suomen yliopistoon.

Toivottavasti vastaus auttoi edes hieman!

Tilaa uutiskirje
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.
Näin sivustomme toimii
NÄIN SIVUSTOMME TOIMII