Norjan kieli -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Norjan kielen opiskelu

Norjan kieli kuuluu skandinaavisten kielten läntiseen haaraan ja sitä puhuu äidinkielenään noin 5 miljoonaa ihmistä. Suurin osa norjan kielen puhujista asuu Norjan kuningaskunnassa, jossa se on myös virallinen kieli. Norjassa ei ole yhtä yhtenäistä kirjakieltä, vaan se on jakautunut uusnorjaan ja kirjanorjaan. Usein virallisena kielimuotona on jompikumpi näistä kahdesta kirjakielestä. Norjan kieltä voi Suomessa opiskellla yliopistotasolla Helsingissä, Vaasassa, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Norjan kieltä opiskellaan yleensä yhdessä muiden Pohjoismaisten kielten kanssa eri Pohjoismaisten kielten opinto-ohjelmissa.

Työelämässä

Pohjoismaisten kielten ja kulttuurin syvän tuntemuksen tarvetta ovat lisänneet niin Pohjoismainen yhteistyö kuin Euroopan yhdentyminenkin. Pohjoismaisten kielten asiantuntijoille on kysyntää muun muassa matkailun, liike-elämän, kulttuurin, viestinnän ja hallinnon sekä opetuksen alalla.

Yliopistojen tarjoamat opinnot pohjoismaisessa kirjallisuudessa avaavat oven useisiin eri ammatteihin kulttuurialalla. Niin pohjoismaisia kieliä kuin pohjoismaista kirjallisuuttakin opiskelleena voit työskennellä äidinkielen- tai aineenopettajana. Pohjoismaisia kieliä opiskellut voi työskennellä myös esimerkiksi kielenhuoltajana, tulkkina, kielitieteilijänä tai tutkijana.

norjan kieli