Lisähaku 2024 – kesän vapaat opiskelupaikat

Jos haluamasi opiskelupaikka jää kevään yhteishaussa saamatta, voi ovi toivomaasi oppilaitokseen aueta lisähaun kautta.

punatukkainen tyttö hymyilee

Jäitkö ilman opiskelupaikkaa kevään yhteishaussa? Ei hätää, sillä opiskelupaikkoja jaetaan vielä kesähelteilläkin. Ovi toivomaasi oppilaitokseen voi aueta lisähaun tai jatkuvan haun kautta. Kesän vapaat koulutukset löydät tänäkin vuonna tältä sivulta, kesäkuun alusta alkaen.

Lukioiden ja ammattikorkeakoulujen lisähaussa on mukana koulutuksia, joihin on jäänyt vapaita aloituspaikkoja. Lisäksi moniin syksyllä tai joustavasti alkaviin ammatillisiin koulutuksiin voi hakea kesän aikana ns. jatkuvassa haussa. Myös kansanopistojen korkeakouluopintoihin valmistaville linjoille voit hakea kesällä – tiesitkö, että kansanopistossa vietetty välivuosi ei vie paikkaasi korkeakoulujen ensikertalaiskiintiössä?

Kesän 2024 lisähakukampanja alkaa kesäkuussa!

Toimi näin:

1. Valitse kiinnostava koulutustyyppi

2. Valitse  kiinnostava ala

3. Tutustu ja hae koulutukseen!

Missä haluaisit opiskella?

Kansanopisto-painike

Lukio-painike

Ammatillinen koulutus

Korkeakoulu-painike

🏡 Kansanopisto

Kansanopisto on erinomainen mahdollisuus peruskoulun, ammatillisen koulutuksen tai lukion jälkeen. Esimerkiksi välivuoden ennen yliopistoon hakua voi käyttää opiskeluun kansanopistossa. Nykyään kansanopistoissa voi opiskella myös muun muassa avoimen yliopiston kursseja sekä suorittaa ammatillisia tutkintoja.

Kansanopistojen opintolinjat alkavat useimmiten elo-syyskuun vaihteessa ja päättyvät huhti-toukokuun vaihteessa. Huomioithan, että kansanopistojen yleissivistäville linjoille haetaan opiston omien kotisivujen kautta.

✍️ Lukio

Lukiot järjestävät omia lisähakuja kevään yhteishaussa vapaiksi jääneille opiskelupaikoille. Lisähaussa ei ole varsinaista päättymispäivää, vaan haku on avoinna niin kauan kuin paikkoja on tarjolla.

Lisähaku lukioihin tapahtuu sähköisesti osoitteessa www.opintopolku.fi tai oppilaitoksen omien kotisivujen kautta.

🛠️ Ammatillinen koulutus

Ammatilliset oppilaitokset järjestävät omia hakuja ympäri vuoden (ns. jatkuva haku). Haussa voi olla yksilöllinen päättymispäivä tai haku voi olla avoinna jatkuvasti niin kauan kuin paikkoja on vapaana – oppilaitokset päättävät tarkemmista hakuajoista, hakumenettelyistä ja valintaperusteista.

Jatkuva haku tapahtuu suoraan oppilaitoksen omien kotisivujen kautta.

🎓 Ammattikorkeakoulut & yliopistot

Ammattikorkeakoulujen yhteishaussa vapaiksi jääneille opiskelupaikoille järjestetään lisähakuja kesäisin. Lisähaku koskee syksyllä alkavia koulutuksia. Ammattikorkeakoulut ilmoittavat, mitä koulutuksia heillä on mukana lisähaussa. Vapaaksi jääneitä paikkoja kannattaakin tiedustella suoraan oppilaitosten hakutoimistoista. Lisähaku mukana oleviin AMK-koulutuksiin tapahtuu sähköisesti osoitteessa www.opintopolku.fi.

Yliopistoihin ei järjestetä varsinaista lisähakua ammattikorkeakoulujen tapaan. Yliopistoihinkin on kuitenkin saattanut jäädä vapaita paikkoja, joista kannattaa kysyä suoraan oppilaitoksilta. Huomaathan korkeakoulujen omat hakuajat.

Palaa sivun alkuun

He olivat mukana vuoden 2023 lisähakukampanjassa:

AhlmanEdu

Ekami