Nuoret haaveilevat oman paikkansa löytämisestä

Vierailimme marraskuun lopussa Helsingin Messukeskuksessa Studia-messuilla, jotka ovat Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma. Kysyimme messukävijöiltä, mitä opiskeluun liittyviä unelmia ja huolenaiheita heillä on.

Valtaosa Studiassa vierailevista on lukioikäisiä. Osalle heistä tulevaisuus on suuri mysteeri, toisilla on sen varalle jo selkeä suunnitelma. Studia-messut ovat ainutlaatuinen tilaisuus kuulla eri oppilaitosten tarjoamista mahdollisuuksista, inspiroitua ja jutella alan opiskelijoiden kanssa.

Halusimme ständillämme kuulla messukävijöiden haaveista ja huolenaiheista opiskeluun ja opiskelupaikan valintaan liittyen, sillä toimintamme ytimessä on tehdä oman opiskelupaikan löytämisestä helpompaa.

Ständillämme vastaajat kirjoittivat Post-it -lapuille omat ajatuksena ja kiinnittivät ne ajatuspuuhun, josta muiden messukävijöiden oli helppo lukea niitä. Messujen päätteeksi laitoimme laput talteen ja listasimme vastaukset ylös ryhmittäin. Saimme yhteensä 227 unelmiin liittyvää ja 184 huolenaihetta käsittelevää vastausta. Muutama vastaaja listasi useamman kuin yhden unelman tai huolenaiheen; toiveita tuli yhteensä 238 ja huolia 201. Mitä vastaukset meille kertoivat?

1. Nuoret haluavat löytää oman unelma-alansa ja päästä opiskelemaan sitä.

Vastauksista erottui kolme teemaa. Messukävijät haluavat löytää oman unelma-alansa (20,7 % vastaajista) ja alan, joka johdattaa heidät hyvään ja toiveet täyttävään ammattiin (20,2 %). Lisäksi heidän toiveissaan on päästä opiskelemaan (21,2 %). Monessa vastauksessa haikailtiin unelma-alan löytymisen perään, mutta aina omaa unelmaa ei osattu pukea sanoiksi.

Viidesosa vastaajista (19,4 %) kuitenkin tiesi enemmän tai vähemmän tarkalleen, mitä he haluaisivat opiskella. Yksi haluaa Aaltoon kauppakorkeaan, toinen näyttelijäksi. Oli ilahduttavaa huomata, että eri vaihtoehtoja oli selkeästi jo tutkittu ja puntaroitu.

Muita vastauksista erottuvia aiheita oli toive uusien ystävien saamisesta (7 %), ulkomailla opiskelusta (4 %) sekä ensiyrittämällä tai mahdollisimman nopeasti opiskelemaan pääsemisestä (4,4 %). Noin viisi prosenttia (4,8 %) vastaajista toivoi, että kaikki sujuisi hyvin ja että he olisivat onnellisia valitsemallaan tiellä. Hyvän toimeentulon tai riittävän rahallisen menestyksen perään haikaili reilut kolme prosenttia vastaajista (3,1 %).

Juttu jatkuu infograafin alla.

Nuorten haaveet

2. Nuoret ovat huolissaan väärälle polulle astumisesta.

Messukävijöiden mielessä painoi kaksi suurta mörköä. Ensimmäinen näistä liittyy alanvalintaan. Entä jos valitseekin väärän alan? Entä jos innostus omaan unelma-alaan katoaa – mitä sitten pitäisi tehdä? Melkein kolmasosa vastaajista oli huolissaan tästä (29,4 %).

Toinen pelko liittyy opiskelupaikan saamiseen. Pelkona on, ettei pääse opiskelemaan – joko haluamaansa alaa tai sitten ollenkaan. Tämä murhe oli kolmasosan (31 %) mielissä.

Miltei seitsemän prosenttia (6,5 %) murehti sitä, etteivät he tiedä, mihin hakisivat. 10 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että valitseminen on hankalaa. Vaihtoehtoja on liikaa, kaikkiin ei ehditä perehtyä ja omaa kiinnostusta on vaikea rajoittaa yhteen alaan. 11,4 % taas oli huolissaan siitä, että sisäänpääsy on vaikeaa. Todellinen on myös nuorten huoli siitä, etteivät he pärjää valitsemallaan alalla tai että taidot eivät riitä opiskelussa vaadittuun tasoon (7,1 %).

Muita ajatuspuuhun kiinnitettyjä huolenaiheita olivat stressi ja menestyspaineet (2,7 %), mielenterveys (1,1 %), ilman ystäviä jääminen (2,2 %), työllistyminen (4,4 %), muutto pois kotoa tai ulkomaille (1,6 %) sekä raha-asiat (1,6 %).

Millaisia tulevaisuuteen ja koulutukseen liittyvä huolenaiheita nuorilla on?

3. Meitä tarvitaan jatkossakin.

Messukävijöiden ajatukset osoittavat, että toiminnallemme on todellinen tarve. Moni nuori etsii vielä paikkaansa, vaikka olisikin jo opiskelupaikan valinnan kynnyksellä. Meidän tehtävänämme on tuoda eri vaihtoehdot helposti vertailtaviin sekä tarjota opiskeluun ja hakemiseen liittyvää tietoa. Haaste vastaanotettu!

Julkaistu 9.1.2019 Koulutusliitteessä

Mainokset