Teatteri ja tanssi -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Teatterin ja tanssin opiskelu yliopistossa

Teatteri- ja tanssiala on suosittu huolimatta siitä, että ala on fyysisesti ja psyykkisesti haastava. Teatterialan korkeakoulutusta annetaan Teatterikorkeakoulussa ja Helsingin sekä Tampereen yliopistoissa.

Tanssin korkeakoulutasoinen opetus Suomessa alkoi vuonna 1983 Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitoksella. Taetteri- ja tanssialan ammatillista täydennyskoulutusta Suomessa järjestää IADE, Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituutti.

Teatteri- ja tanssialan akateemiset opinnot koostuvat taiteellisista töistä, työpajoista, harjoitustöistä, seminaareista, luennoista ja ammattiin liittyvistä erikoiskursseista. Taidollisten ja tiedollisten valmiuksien rinnalla teatteri- ja tanssitaiteen opetuksessa korostuvat myös opiskelijoiden henkilökohtaiset taiteelliset näkemykset ja tavoitteet.

Teatteri ja tanssi

Tanssin ja teatterin koulutusohjelmia

Suomessa järjestettäviä tanssi- ja teatterialan koulutuksia ovat dramaturgian koulutusohjelma, esitystaiteen ja -teorian maisteriohjelma, koreografin maisteriohjelma, näyttelijäntyön ja teatterityön koulutusohjelma, ohjauksen koulutusohjelma, opettajan pedagogiset opinnot, teatteri- ja tanssiala, tanssijan maisteriohjelma, tanssin koulutusohjelma, tanssinopettajan maisteriohjelma, teatteriopettajan maisteriohjelma ja valo-ja äänisuunnittelun koulutusohjelma.

Teatterin ja tanssin ammattilaiset työelämässä

Teatteri- ja tanssialan perinteisiä ammatteja ovat olleet etenkin näyttelijä, ohjaaja ja tanssija. Näiden rinnalle on nousemassa uusia ammatteja, joiden työkenttä ulottuu laaja-alaisesti ilmaisusta opettamiseen. Erityisesti tämä koskee tanssia sekä valo- ja äänisuunnittelua, mutta myös muita näyttämötaiteen alueita.

Soveltavan draaman tekniikoiden käyttö on yleistynyt sosiaalialan, sivistystoimen ja yrityselämän alueilla. Soveltava draama pitää sisällään esimerkiksi tarinateatteria, museodraamaa, elämysmatkailua, yrityskoulutusta ja draaman psykologisia sovelluksia. Tämä teatterialan työnkuvan laajentuminen lisää sekä freelancereiden että vapaiden teatteriryhmien työtilaisuuksia ja myös mahdollisuuksia ryhtyä yrittäjäksi.

Lähteet: Opetushallitus (koulutusnetti.fi)