Musiikki -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Musiikkialan opiskelu Suomessa

Musiikki herättää ajatuksia ja tunteita. Musiikki on suosittu harrastus ja monelle myös todellinen kutsumusammatti. Musiikkikoulutusta järjestetään Suomessa usealla eri opintotasolla. Moni aloittaa musiikin opiskelun jo nuorena yksityisillä laulutunneilla tai opiskelemalla jonkin instrumentin oman paikkakuntansa musiikkiopistosssa. Moni musiikkialalla toimiva on myös niin sanotusti itseoppinut esimerkiksi soittamalla tai laulamalla vaikkapa bänditreeneissä.

Musiikin opiskelu yliopistoissa

Voit opiskella musiikkialaa Suomessa yliopistotasolla Sibelius Akatemiassa, Åbo Akademissa, Helsingin yliopistossa, Turun yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa ja Oulun yliopistossa.

Musiikin alan ylimmästä korkeakouluopetuksesta vastaa Suomessa Sibelius-Akatemia. Sibelius Akatemiassa voit suorittaa monipuolisia musiikkialan opintoja, kuten klassisen musiikin instrumentti- ja lauluopintoja, sävellystä ja musiikinteoriaa, musiikin johtamista, kirkkomusiikkia, musiikkiteknologiaa, jazzmusiikkia, kansanmusiikkia ja musiikkikasvatusta.

Musiikinopettajan ammattiin valmistavaa musiikkikasvatuksen koulutusta järjestetään Sibelius Akatemiassa, Jyväskylän yliopistossa ja Oulun yliopistossa.

Helsingin, Turun ja Jyväskylän yliopistojen sekä Åbo Akademin järjestämä musiikkitieteen koulutus musiikin ja musiikinharjoituksen tutkimista historiallisella ja kulttuurisella tasolla. Musiikkitieteen opinnoissa tarkastellaan myös musiikkipsykologiaa, musiikkipedagogiikkaa, semiotiikka ja musiikin estetiikka. Musiikkitieteen opinnot antavat valmiuksia työskennellä muun muassa musiikkialan toimittajana, kriitikkona tai tutkijana.

Musiikin ammattilainen työelämässä

Yliopisto kouluttaa musiikkialalle taiteilijoita, ammattimuusikkoja, opettajia ja musiikin asiantuntijoita. Musiikkialaa akateemisella tasolla opiskellut voi työskennellä suuntautumisensa mukaan esimerkiksi esiintyvänä taiteilijana, säestäjänä tai laulajana. Musiikkialan maisterin tutkinnon suorittaneet voivat työskennellä myös toimittajana, tuottajana, kriitikkona, tutkijana tai alan opetus-, asiantuntija- ja johtotehtävissä.

Haluaisitko opiskella musiikkialaa ulkomailla?

Yliopistojen järjestämät vaihtosopimukset ja opiskelijavaihto-ohjelmat ovat helpoin ja suosituin tapa lähteä määräaikaisesti ulkomaille opiskelemaan. Myös lukuisat taidekorkeakoulut ulkomailla tarjoavat musiikkialan opetusta, joten halutessasi voit suorittaa ulkomailla myös koko korkeakoulututkinnon.