Koneet ja teollisuus -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Konetekniikka

Kone- ja teollisuusalan tyypillinen akateeminen koulutusala on konetekniikka. Konetekniikka on erilaisten laitteiden, koneiden ja rakenteiden suunnittelua ja valmistamista. Konetekniikkaan kuuluvat esimerkiksi teollisuudessa käytettävät koneet ja robotit, elektroniset laitteet sekä kuljetusvälineet kuten laivat, lentokoneet, autot ja junat. Konetekniikan parissa onkin tarjolla runsaasti monipuolisia, haastavia ja kiinnostavia työtehtäviä.

Koonetekniikkaa tarvitaan kaikilla tekniikan osa-alueilla ja alan ammattilaisia työskentelee laajalti eri teollisuuden aloilla. Konetekniikan insinöörien tavallisimpia työpaikkoja ovat metalliteollisuuden työtehtävät ja työtehtävät suunnittelutoimistoissa. Työtehtävänä voi olla esimerkiksi laitteiden suunnittelua, valmistusmenetelmien kehittämistä, laadunvalvontaa tai koneiden käytön neuvontaa. Myös tutkimus, hallinto ja markkinointi työllistävät koneinsinöörejä.n Opintojen sisällöissä ja painotuksissa on eroja yliopistojen välillä.

Prosessi-, kemian- ja materiaalitekniikka

Kone- ja teollisuusalan ja luonnontieteiden alan akateemisia oppiaineita ovat myös prosessi-, kemian- ja materiaalitekniikka.  Prosessi-, kemian- ja materiaalitekniikan aloihin kuuluvat muun muassa luonnonvarojen  jalostus ja käyttö uusien materiaalien ja energian tuotannossa.

Kone- ja teollisuusalan yliopisto-opinnot Suomessa

Suomessa kone- ja teollisuusalaa voi opiskella yliopistotasolla Aalto-yliopiston Insinööriteiteiden korkeakoulussa, Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, Oulun yliopistossa, Tampereen teknillisessä yliopistossa, Helsingin yliopistossa ja Åbo Akademissa.

Tekniikan alan akateeminen koulutus valmistaa tekniikan maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoon. Yliopisto-opetuksessa on usein matemaattis-luonnontieteellinen perusta, ja opinnot koostuvat matemaattisista aineista, fysiikasta, kemiasta, tekniikasta ja insinööritieteistä.

Lähteet: Opetushallitus (koulutusnetti.fi)