1
4
...
6

Kasvatustiede / Opetus - opettaja, opettajakoulutus -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Kasvatustiede tutkii kasvatusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä ihmisen kasvua, kehitystä ja oppimista eri ikäkausina. Lisäksi tarkastellaan eri maiden kasvatus- ja koulutusjärjestelmiä ja koulutussuunnittelua. Kasvatustieteen koulutuksesta valmistuneet maisterit työskentelevät esimerkiksi hallintovirkamiehinä, kouluttajina, tutkijoina, koulutussuunnittelijoina ja henkilöstöpäällikköinä sekä opettajan ammatissa. Kasvatustieteen lisäksi opetusalalla löytyy monia eri koulutusohjelmia joista voit valita itsellesi parhaiten sopivan. Alalla löytyy useita eri ammattivaihtoehtoja riippuen valitsemastasi suuntautumisesta.

kasvatustiede

Koulutus

Lehtoreilta ja tuntiopettajilta vaaditaan pääsääntöisesti soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Monet valitsevatkin suorittaa opettajankoulutuksen yliopistossa tai korkeakoulussa, jossa suuntautumisvaihtoehtoina on mm. luokanopettajan, oppilaan- ja opinto-ohjaajan, kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen sekä lastentarhanopettajan opinnot. Yliopistosta valmistuu kasvatustieteiden kandidaatteja kolmessa vuoedssa sekä kasvatustieteiden maistereita viidessä vuodessa.

Opettajan pedagogiset opinnot antavat yhdessä opetettavan aineen opintojen kanssa laaja-alaisen opettajan kelpoisuuden aineenopettajaksi perusopetuksen ja lukiokoulutuksen sekä ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen, kansan-, kansalais- ja työväenopistojen opettajaksi.

opettaja

Koulutus ulkomailla?

Kasvatustieteiden opiskelija pääsee ulkomaille opiskelemaan esim. vaihto-opintojen kautta. Opiskelijavaihto-ohjelmaan osallistuminen onkin helpoin ja suosituin tapa lähteä määräaikaisesti ulkomaille. Suomalaiset oppilaitokset osallistuvat moniin erilaisiin vaihto-ohjelmiin, joiden lisäksi niillä saattaa olla omia vaihtosopimuksia. Voit myös halutessasi järjestää vaihto-opiskelupaikkasi itse. Jos kuitenkin olet kiinnostunut suorittamaan koko opettajankoulutuksen ulkomailla, ota siinä tapauksessa yhteyttä suoraan kiinnostuksesi kohteena olevaan kouluun saadaksesi kaikki tarvitsemasi tiedot.

Kasvatustieteiden opiskelija työelämässä

Opettajat ovat työllistyneet hyvin koulutustaan vastaavaan työhön. Opettajien työllisyysnäkymät tulevaisuudessa ovat erinomaiset. Opetusalan työttömyys on erittäin pientä, ja sen syynä on lähes poikkeuksetta kysynnän ja tarjonnan alueellinen kohtaamattomuus. Työttömyyttä on esiintynyt lähinnä työuran alussa määräaikaisten työsuhteiden väliin jääneinä työttömyysjaksoina eli pääsääntöisesti kesäajan työttömyytenä.

Tällä hetkellä opetusalan yksi suurimmista uhkakuvista liittyykin mahdolliseen opettajapulaan. Uhka liittyy käytännössä muutamiin aineisiin, lähinnä matemaattisiin aineisiin ja joihinkin kieliin. Myös ammatillisen koulutuksen puolella opettajista on pulaa. Erityisesti tekniikan ja liikenteen koulutusalalle sekä rakennusalalle tarvittaisiin lisää hakijoita.

Onnea kasvatustieteiden opintoihisi!