...

Taide / Kulttuuri -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Taiteen ja kulttuurin alalla työskentely on monien unelma, mikä tarkoittaa että kilpailu sekä opiskelu- että työpaikoista on kovaa. Ammatit taiteen ja kulttuurin alalla vaativat taidon lisäksi määrätietoisuutta ja kovaa työtä tavoitteita kohti. Alalla on lukemattomia suuntatumisvaihtoehtoja, ja koulutuksen jälkeen työmahdollisuuksia on monia. Tärkeisiin ominaisuuksiiin kuuluu luovuus, ongelmanratkaisutaidot sekä kyky hahmottaa visuaalista ympäristöä. Myös kielitaito ja oman osaamisen markkinointi auttavat menestymään alalla.

taide / kulttuuri

Taidekoulutus

Yliopistotutkintoja voi taiteen alalla suorittaa esim. Taideteollisessa korkeakoulussa ja Lapin yliopistossa taiteiden tiedekunnassa. Taideteolliselta alalta valmistuu esimerkiksi ympäristön ja esineiden muotoilijoita, elokuva-, puvustus-, lavastus- ja valokuvataiteen ammattilaisia, viestinnän ja uusmedian ammattilaisia, taiteen opettajia, kuvataiteen ammattilaisia, taidekäsityön mestareita ja taideteollisuuden tutkijoita. Tarkemmin eri koulutuksista ja kuvataiteen opiskelusta voit lukea lisää täältä - Kuvataide.

Kulttuurikoulutus

Perinne- ja kulttuuritieteet tutkivat kansankulttuuria eri puolilla maailmaa, sekä maaseudulla että kaupungissa, ennen ja nyt. Tutkimuskohteet vaihtelevat esineistöstä maailmankuviin ja alkuperäiskansoista nykyajan alakulttuureihin.

• Folkloristiikka eli perinteentutkimus käsittelee henkistä kansankulttuuria ja suullista perinnettä kuten kansanrunoutta, tapoja ja uskomuksia, mutta myös nykyperinnettä ja populaarikulttuuria.
  • Etnologia eli kansatiede tutkii ihmisen yhteisön jäsenenä luomaa kulttuuria. Etnologia tarkastelee kulttuureja historiallisesta näkökulmasta ja keskittyy lähellämme oleviin kulttuuripiireihin.
  • Kulttuuriantropologia tutkii yksilön ja yhteisön sekä eri kulttuurien välisiä suhteita. Kulttuuriantropologia painottuu vieraisiin kulttuureihin.
  • Saamelainen kulttuuri keskittyy erityisesti saamelaista yhteiskuntaa ja kulttuuria koskevaan tietoon ja tutkimukseen, mutta myös muihin pohjoisiin kulttuureihin ja alkuperäiskansoihin.
  • Uskontotiede tutkii maailman uskontoja ja muita henkisiä perinteitä kuten uskomuksia ja rituaaleja. Lisää uskontotieteestä löydät täältä - Uskontotiede.

Onnea taiteen/kultuurin yliopisto- ja korkeakouluopintoihisi!