...

Tietotekniikka / IT / Ohjelmointi -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Aihepiiri on erittäin laaja ja käsittää oikeastaan kaiken tietokoneisiin ja tietoliikenteeseen liittyvän toiminnan. Tietotekniikkavaikuttaa laajalti ja läpäisevästi ihmisten ja erilaisten yhteisöjen työhön ja arkeen, elinkeinoelämään ja yhteiskuntaan. Alan koulutuksia tarjotaan kaikilla eri opintotasoilla aina ammatillisista opinnoista yliopistokoulutuksiin.

Tietotekniikka, IT ja ohjelmointi

Tietotekniikan, IT:n ja ohjelmoinnin alalla tuotetaan ohjelmistoja ja tietojärjestelmiä joita käytetään muun muassa matkapuhelimissa, Internet-palveluissa sekä sairaalojen tutkimus- ja hoitolaitteissa. Tietotekniikkakoulutus sisältää hyvin erityyppisiä osa-alueita. Opinnoissa onkin lukuisia suuntautumisvaihtoehtoja.

Informaatioverkostojen ja tietojohtamisen koulutusohjelmat yhdistävät eri tieteenaloja, kuten tieto- ja viestintätekniikkaa, liiketaloustiedettä sekä jossain määrin myös humanistisia ja yhteiskuntatieteellisiä opintoja. Informaatioverkostojen tai tietojohtamisen koulutusohjelmasta valmistuneet pystyvät toimimaan linkkinä teknologian kehittäjien ja käyttäjien välillä. He ymmärtävät tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia ja osaavat kehittää uusia tuotteita ja palveluja.

Tietotekniikkaa opiskelleet mm. suunnittelevat ja ylläpitävät laitteita, ohjelmistoja ja tietoliikenneverkkoja tai työskentelevät tuotekehityksessä, projektijohdossa, markkinoinnissa tai tutkijana. Alaa opiskellut voi työskennellä esimerkiksi yrityksen tietojohtajana, käyttöliittymäsuunnittelijana tai mediatuotannossa.

Tietotekniikkakoulutus yliopistoissa

Yliopistoissa ja korkeakouluissa voi tietotekniikan alalla opiskella tekniikan kandidaatiksi kolmessa vuodessa tai diplomi-insinööriksi viidessä vuodessa. Yliopistoissa tarjotaan koulutusta mm. informaatioverkostojen ja tietojohtamisen, tietotekniikan ja tietoliikennetekniikan, tietojenkäsittelytieteen, automaatiotekniikan sekä tietohallinnon ja tietojohtamisen aloilla. Alan koulutusta tarjotaan useimmissa Suomen yliopistoissa.

Onnea tietotekniikan opintoihisi!

tietotekniikka