• = Mukana kevään yhteishaussa

Ympäristö / Luonto -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Oletko kiinnostunut ympäristöstä? Ympäristö on ihmiselle elintärkeä sillä siitä saadaan kaikki resurssit kuten vettä, ravintoa, happea, energiaa. Ympäristön rajallisuuden havaitseminen johti aikoinaan ympäristönsuojelun aloittamiseen. Suojelulla pyritään säilyttämään ihmisen elinmahdollisuudet.

Ympäristötiede sisältää aineksia luonnontieteistä, tekniikasta, lääketieteestä sekä yhteiskunta- ja hallintotieteistä. Suuntautumis- ja sijoittumismahdollisuutesi ovat monipuoliset.

Eri koulutusvaihtoehtoja yliopistotasolla

Ympäristötiedettä voi opiskella Kuopion, Jyväskylän ja Helsingin yliopistoissa. Helsingissä oppiaineen nimi tosin on ympäristönsuojelutiede. Jokaisella yliopistolla on omat erityispiirteensä ja vahvuusalueensa, kannattaa siis tutustua tarkasti opinto-oppaisiin. Yliopistossa opintojaksoja ovat mm. ilmastonmuutos, sisäilma, työympäristö, vesistöt, juomavesi ja elintarvikkeet, melu, säteily, kasvivauriot, maaperäekologia, ilmansuojelutekniikka, energiantuotanto, ympäristöpäästöt ja riskinarviointi.

Ympäristökoulutus - tulevaisuuden ala?

Ympäristökoulutus ja siihen liittyvien sivuaineiden kirjo on laaja ja jatko-opinto mahdollisuudet ovat monipuoliset. Jatko-opinnot tähtäävät tohtorin tutkintoon ja tutkijan ammattiin sekä yritysten ja hallinnon vaativiin tehtäviin.

Ympäristö asiantuntijoiden tarve on kasvamassa tulevaisuudessa. He voivat sijoittua julkisen sektorin, elinkeinoelämän tai järjestöjen palvelukseen.

Työtehtäviä löytyy muun muassa tutkimuksessa, hallinnossa, kasvatuksessa, koulutuksessa, opetuksessa ja tiedotuksessa. Kansainvälisiä tehtäviä on mm. kansainvälistyneissä yrityksissä, YK:n järjestöissä, EU:ssa ja kehitysmaissa.

Onnea oman yliopistotasoisen ympäristökoulutuksesi löytämiseen!

ympäristö / luonto