Eläimiin liittyvä koulutus - eläinlääkäri, eläinhoitaja, pieneläinhoitaja -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Eläinlääkäri, eläintenhoitaja, koirakouluttaja, hevostenhoitaja, ratsastuksenohjaaja... Eläimiin liittyvä koulutus voi johtaa moniin eri eläinalan ammatteihin! Oletko kiinnostunut työskentelystä eläinten parissa esimerkiksi eläinlääkärin vastaanotolla tai haluatko vastata eläinten hoidosta esimerkiksi maatilalla? Haluaisitko työskennellä eläintarhassa tai eläinhoitolassa? Eläinten parissa voi työskennellä monissa eri ammateissa, ja eläinkoulutus takaakin usein laajan ammattitaidon ja monia eri työmahdollisuuksia eläimistä aidosti kiinnostuneille. Studentum on kerännyt alle koulutusvaihtoehtoja sinulle, joka haluat kouluttautua eläinten parissa työskentelyyn.

Eläinlääkärin koulutus

Eläinlääkärinä huolehdit eläinten terveyden- ja sairaanhoidosta, eläinsuojelusta sekä tarttuvien eläintautien vastustamistyöstä. Lisäksi vastaat eläinlääkärinä elintarvikevalvontaan liittyvistä tehtävistä. Eläinlääkäreitä työskentelee muun muassa kuntien, valtion, yliopistojen ja teollisuuden palveluksessa. Tuleva työpaikkasi voi olla eläinsairaala tai vaikkapa ihan itse perustamasi paikallinen pieneläinklinikka.

Eläinlääketieteen lisensiaatin tutkinto on eläinlääkärin peruskoulutus. Se on ylempi korkeakoulututkinto, jonka voi Suomessa suorittaa vain Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa. Opiskelu eläinlääkäriksi kestää noin 6 vuotta. Eläinlääkärillä on myös useita erikoistumismahdollisuuksia, jotka takaavat mahdollisuuden tehdä juuri niitä omia mielenkiinnonkohteita vastaavaa työtä.

Agronomi

Agronomi on arvonimi, jota saavat käyttää maatalous- ja metsätieteiden maisterit, joiden tutkinnon pääaine on maataloudellinen. Agronomina et suoranaisesti työskentele eläinten kanssa, vaan sen sijaan työsi sisältää maatalouden asiantuntija- neuvonta- ja kehitystehtäviä.

Kiinnostaako sinua kouluttautua alalle? Agronomiksi voit kouluttautua suorittaa maatalous- ja metsätieteiden kandidaatin (MMK) alemman korkeakoulututkinnon ja maatalous- ja metsätieteiden maisterin ylemmän korkeakoulututkinnon (MMM). Agronomiksi on mahdollista kouluttautua Helsingin ja Joensuun yliopistoissa.

Missä eläimiin liittyvän koulutuksen voi suorittaa?

Eläimiin liittyvän koulutuksen voi Suomessa suorittaa yliopistossa eläinlääketieteen lisensiaatin tutkinnon tai agronomin tutkinnon muodossa. Eläimiin liittyviä yliopistotason koulutuksia Suomessa tarjoavat Helsingin ja Joensuun yliopistot.

Onnea opintoihisi!