Elintarviketeollisuus -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

j0439272

Elintarvikeala kattaa ruoan tuotannon ja jalostuksen koko tuotantoketjun. Tukipalveluina ovat tutkimus, koulutus, neuvonta ja hallintoalat. Elintarvikealan suorat vaikutukset ovat merkittäviä monille lähialoille ja laajemmin maakunnan elinkeinorakenteelle. Nykypäivän ruokateollisuus on innovatiivinen ja uudistuva teollisuudenala, jossa tarvitaan käden­taitojen osaajia ja asiantuntijoita.

Meijeriala

Meijeriala on osa elintarvikealaa. Meijerialalla voit työskennellä tuotantoketjun eri osissa kuten alkutuotannossa, maidon keräilyssä, meijerissä, pakkaamisessa, laadunvarmistuksessa sekä varastoinnin ja jakelun parissa. Helsingin yliopiston meijeriteknologian opetusta annetaan Viikissä.

Leipomoala

Myös leipomoala on osa elintarvikealaa. Leipomoala työllistää toisen asteen oppilaitoksista, ammatti- ja tiedekorkeakouluista valmistuvia osaajia vuosittain150 - 200 henkilöä. Taikinantekijä, ylöslyöjä, leipuri, paistaja, tuotesuunnittelija, kondiittori ovat ammatteja joihin opiskelijat valmistuvat.

j0432898

Liha-ala

Liha-ala kattaa Suomessa sian, naudan ja siipikarjan tuotannon. Suomen lihateollisuuden yrityksissä työskente­lee yhteensä lähes 11 000 liha-alan työntekijää. Liha-ala työllistää monipuolisesti; työpaikkoja lihateollisuudessa on alkutuotannosta laadun tarkkaillun saakka. Kansainvälistymisprosessi on ollut viime vuosina merkittävää Suomalaisilla yrityksillä.

Elintarvikeala yliopistoissa

Yliopisto- ja korkeakoulutasolla elintarvikealaa voit opiskella mm. Helsingin yliopistossa, Teknillisessä korkeakoulussa, Turun yliopistossa ja Kuopion yliopistossa. Elintarvikehygienia on yksi monista yliopistoissa opiskeltavista opintojaksoista. Elintarvikehygienian opintojaksossa käsitellään elintarvikkeista aiheutuvia terveydellisiä vaaroja, elintarvikkeiden laatua heikentäviä tekijöitä sekä näiden haittojen ennaltaehkäisyä. Elintarvike- ja ravitsemustieteet on myös yksi yliopistollinen elintarvikealan koulutus. Elintarvike- ja ravitsemustieteissä opiskelija voi syventyä mm. seuraaviin pääaineisiin: biotekniikka, kuluttajaekonomia, ravitsemustiede, elintarvike-ekonomia ja elintarviketeknologia.

Elintarvikealan tulevaisuus

Suomalaisella elintarviketeollisuudella on johtava markkina-asema kotimaassa. Elinatarvikealan asiakkaita ovat muu elintarviketeollisuus, kaupan keskusliikkeet ja myymäläketjut, vähittäiskaupat ja kioskit, suurtaloudet ja ravintolat, kuluttajat. Positiivista elintarvikealalla työskennellessä on sen vakaus: se on verraten vakaa maailmantalouden suhdanteissa.

lähde: etl.fi

elintarvikeala