Logistiikka -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Mitä logistiikka on?

Logistiikka tarkoittaa kokonaisvaltaista tavaroiden ja palveluiden toimitusketjun hallintaa. Logistiikka termillä viitataan yleensä yritysten logististen toimintojen näkyvimpään osaan eli tavaroiden kuljetukseen ja varastointiin. Logistiikan osa-alueisiin kuuluu myös muun muassa jakelu, toiminnanohjaus, kuljetukset, ostotoiminta, toimitusketjun hallinta sekä logistinen tietohallinto.

Logistiikka-alan opinnot yliopistoissa

Logistiikka-alalle voi kouluttautua kaikilla koulutusasteilla ammatillisesta perustutkinnosta yliopistossa suoritettavaan maisterin tai tohtorin tutkintoon asti. Yliopistoissa logistiikkaa on mahdollista opiskella joko pää- tai sivuaineena. Logistiikkaa lähellä on myös tuotantotalouden oppiaine.

Opintoihin kuuluu tyypillisesti logistiikan ja logistiikan johtamisen opintoja, yritystaloutta, kuljetuksiin, materiaalinkäsittelyyn ja varastointiin liittyviä opintoja sekä logistisen ketjun hallintaa. Opintojen sisällöt kuitenkin vaihtelevat koulutusohjelman ja oppilaitoksen mukaan

Logistiikka

Logistiikka-alan ammattilaiset työelämässä

Logistiikan yliopisto-opetuksen  tavoitteena on antaa opiskelijoille valmiuksia yritysten ja julkishallinnollisten organisaatioiden logististen, materiaalihallinnollisten, ostotoimintojen ja toimitusketjujen hallintaan liittyvien tehtävien hoitamiseksi.

Logistiikka-alan akateeminen koulutus antaa pätevyyden kuljetusyritysten työnjohtotehtäviin ja muihin alan johto- ja asiantuntijatehtäviin. Valmistuneet voivat työskennellä myös johdon konsullteina tai itsenäisinä yrittäjinä. Esimiestöissä korostuvat teknisen osaamisen lisäksi hyvät ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot.

Opiskelu ulkomailla

Nykyään monet opiskelijat suuntaavat myös opiskelemaan logistiikka-alan koulutuksen ulkomailla joko vaihto-opiskelun muodossa tai koko tutkintona. Opiskelijavaihto-ohjelmaan osallistuminen on helpoin ja suosituin tapa lähteä määräaikaisesti ulkomaille. Suomalaiset tekniikan alan oppilaitokset osallistuvatkin moniin erilaisiin vaihto-ohjelmiin, joiden lisäksi niillä saattaa olla omia vaihtosopimuksia.

Lähteet: Opetushallitus (koulutusnetti.fi)

Kuljetusala.com