Kandi- ja maisteriohjelmat

Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Längd
3+2 år
Svenska
Studiestöd
Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Kielet | Språk

Språk

Utbildningslinjen för språk ger dig insikter i språkets kopplingar till människan, kulturen och samhället. Förutom att du tränar dina kommunikationsfärdigheter i tal och skrift och fördjupar dig i språkområdets kultur, litteratur och traditioner, får du också en bred teoretisk kunskap om vad språk är, hur det används i olika sammanhang samt hur det varierar och förändras. Du får alltså lära dig att närma dig språket vetenskapligt och analysera t.ex. språkliga strukturer, brukstexter och litterära texter, sociala och regionala talspråksvarieteter, språkliga förändringsprocesser, språkliga maktstrukturer och attityder samt kulturella och samhälleliga fenomen. Studierna ger dig också en förmåga att tänka självständigt, kritiskt och kreativt, vilket är nödvändigt i alla akademiska yrken.

Innehållet i utbildningen

Utbildningslinjen erbjuder studier i de främmande språken engelska, franska, ryska och tyska samt i de inhemska språken finska och svenska. Inom alla språkämnen har du möjlighet att välja mellan olika inriktningsalternativ: lärarutbildning, språk och ekonomi samt allmän inriktning.

Du som språkvetare i arbetslivet

Som utexaminerad kandidat eller magister i ett språkämne är du en efterfrågad expert inom många samhällssektorer och har en mängd olika yrkesalternativ att välja mellan. Lärare, forskare, översättare, journalist, bibliotekarie, informatör, språkvårdare, marknadsförare, planerare, exportrådgivare, projektledare, företagare, och försäljningschef är bara några exempel på yrken som våra utexaminerade har.

Kielten koulutusohjelma

Kielten koulutuslinja antaa oivalluksia kielen yhteyksistä ihmisiin, kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Sen lisäksi, että harjoittelet puhe- ja kirjoitustaitojasi ja uppoudut kielialueen kulttuuriin, kirjallisuuteen ja perinteisiin, saat myös laajan teoreettisen tiedon siitä, mitä kieli on, miten sitä käytetään eri yhteyksissä ja miten se vaihtelee ja muuttuu. Näin opit lähestymään kieltä tieteellisesti ja analysoimaan mm. kielelliset rakenteet ja kirjalliset tekstit, yhteiskunnalliset ja alueelliset puhutun kielen vaihtelut, kielelliset muutosprosessit, kielelliset voimarakenteet ja asenteet sekä kulttuuriset ja yhteiskunnalliset ilmiöt. Opinnot antavat eväät myös itsenäiseen, kriittiseen ja luovaan ajatteluun, mikä on välttämätöntä kaikissa akateemisissa ammateissa.

Koulutuksen sisältö

Koulutuslinja tarjoaa opintoja vierailla kielillä englanniksi, ranskaksi, venäjäksi ja saksaksi sekä kotimaisilla kielillä suomeksi ja ruotsiksi. Kaikissa kieliaineissa sinulla on mahdollisuus valita seuraavia erikoistumisvaihtoehdoja: opettajankoulutus, kieli ja taloustiede sekä yleinen erikoistuminen.

Uramahdollisuudet

Kielten kandidaatin tai maisterin tutkinnon suorittaneena olet kysytty asiantuntija monilla yhteiskunnan sektoreilla ja sinulla on useita uravaihtoehtoja. Opettajat, tutkijat, kääntäjät, toimittajat, kirjastonhoitajat, informantit, kieltenopettajat, markkinoijat, suunnittelijat, vientineuvojat, projektipäälliköt, yrittäjät ja myyntipäälliköt ovat vain muutamia esimerkkejä valmistuneiden ammateista.

Ansökan och behörighet

Ansökan till utbildningen sker via den gemensamma ansökan.

Examen / diplom

• Kandidat i ett språkämne
  • Magister i ett språkämne

Beställ information

Request information

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om Kielet | Språk.

Fyll i dina kontaktuppgifter

Skicka din intresseanmälan

Få mer information från skolan

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.