Kandi- ja maisteriohjelmat

Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Längd
3+2 år
Studiestöd
Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Luokanopettaja | Klasslärare

Klasslärare

Klasslärarens dagar är fulla av liv och rörelse! Du som studerar till klasslärare trivs med att utforska naturen, organisera idrottsevenemang, besöka barn- och ungdomsbiblioteket, musicera, göra experiment, fotografera, läsa, skriva, räkna, slöjda och skapa tillsammans med barn. Klasslärarutbildningen ger dig behörighet att jobba som lärare för barn i åldrarna 6–12 år.

Den mångsidiga utbildningen utvecklar dig socialt och kunskapsmässigt och lär dig bland annat att förstå hur barn lär sig och hur deras utveckling kan stödjas. I din utbildning studerar du bland annat hur ett barn tillägnar sig nya kunskaper i olika åldrar men du får också prova på olika undervisningsmetoder och praktiska arbetssätt. Som klasslärare är du en viktig vuxen i barnets liv och din utbildning ger dig verktyg att fungera som en professionell expert där du kan skapa ett tillitsfullt förhållande både till barnen, deras familjer och övriga samarbetsparter.

Innehållet i utbildningen

Huvudämnet för alla klasslärare ä pedagogik med lärarinriktning, medan biämnesstudierna delvis kan väljas enligt eget intresse. Breda ämneskunskaper i olika undervisningsämnen och praktiska övningar också i konst- och färdighetsämnen står i centrum för dina studier.

Som klasslärarstuderande har du frihet att utveckla dina styrkor genom valfria studier och bli behörig ämneslärare i något ämne för årskurserna 7–9. Praktikperioderna är en viktig del av din utbildning då du kommer i kontakt med olika skolor, lärare och handledare och får träna samarbete med andra lärarstuderande och yrkesgrupper.

Du som klasslärare i arbetslivet

Som utexaminerad pedagogie magister kan du jobba som klasslärare i årskurs 1-6 samt förskolan. De flesta skolor är kommunala med ett fåtal undantag av statliga och privata skolor. Dina närmaste arbetskamrater är de barn du undervisar, lärare och annan skolpersonal. Som klasslärare får du dagligen använda din kreativitet, ditt tydliga kroppsspråk och din kommunikationsförmåga.

En finländsk lärarutbildning har hög internationell status och kan även leda till andra intressanta uppgifter inom utbildningsfältet. I och med att många äldre lärare nu går i pension finns det ett stort behov av nya klasslärare på många håll i Finland. För dig som vill stöda barn i deras utveckling är klassläraryrket ett bra val!

Bonus: Efter avklarad pedagogie magisterexamen erbjuder Åbo Akademi även intressanta karriärmöjligheter inom forskning!

Luokanopettajan koulutusohjelma

Luokanopettajan päivät ovat täynnä menoa ja meininkiä! Luokanopettajaksi opiskelevat viihtyvät tutkimassa luontoa, järjestämässä urheilutapahtumia, vierailemassa kirjastossa, musisoimassa, tekemässä kaikenlaisia kokeita, valokuvaamassa, lukemassa, kirjoittamassa, laskemassa, käsitöiden parissa ja touhuamassa lasten kanssa.

Luokanopettajan koulutus antaa kelpoisuuden toimia 6–12-vuotiaiden lasten opettajana. Monipuolinen koulutus kehittää sosiaalisia taitoja ja monenlaisia tietoja sekä auttaa muun muassa ymmärtämään, miten lapset oppivat ja miten heidän kehitystään voidaan tukea. Koulutuksen aikana opit, miten lapset kussakin iässä omaksuvat uusia taitoja. Lisäksi pääset kokeilemaan erilaisia opetusmenetelmiä ja käytännön työskentelytapoja.

Luokanopettajana olet tärkeä aikuinen lapsen elämässä, ja koulutus tarjoaa sinulle keinoja toimia ammattimaisena asiantuntijana ja auttaa luomaan luottamuksellisen suhteen niin lapsiin, heidän perheisiinsä kuin muihin yhteistyökumppaneihin.

Koulutuksen sisältö

Kaikkien luokanopettajaksi opiskelevien pääaine on opettajankoulutukseen suuntautunut kasvatustiede. Sivuaineita voi valita osittain oman kiinnostuksen mukaan. Laajat tiedot erilaisissa opetusaineissa ja taide- ja taitoaineiden käytännön harjoitukset muodostavat opintojen rungon.

Luokanopettajaopiskelijana voit vapaasti kehittää vahvuuksiasi valinnaisten opintojen kautta ja hankkia myös kelpoisuuden jonkin vuosiluokilla 7–9 opiskeltavan aineen aineenopettajaksi. Harjoittelujaksot ovat tärkeä osa koulutusta. Niiden aikana saat kokemusta eri kouluista, opettajista ja ohjaajista sekä pääset harjoittelemaan yhteistyötä muiden opettajaopiskelijoiden ja ammattiryhmien kanssa.

Uramahdollisuudet

Valmistuessasi voit työskennellä luokanopettajana 1-6 luokilla ja esikoulussa. Useimmat koulut ovat kunnallisia muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta valtion ja yksityisiä kouluja. Lähimmät työtoverisi ovat opettamasi lapset, opettajat ja muu koulun henkilökunta. Luokanopettajana pääset käyttämään luovuuttasi, selkeää kehonkieltäsi ja kommunikointitaitojasi päivittäin. Suomalaisella opettajankoulutuksella on korkea kansainvälinen asema ja se voi johtaa myös muihin kiinnostaviin koulutuksen tehtäviin. Monien vanhempien opettajien jäädessä eläkkeelle uusien luokanopettajien tarve on suuri monessa paikassa Suomessa. Niille, jotka haluavat tukea lasten kehitystä, luokkaopettajan ammatti on hyvä valinta!

Bonus: Kasvatustieteen maisterin tutkinnon jälkeen Åbo Akademi tarjoaa mielenkiintoisia uramahdollisuuksia myös tutkijana!

Ansökan och behörighet

Ansökan till utbildningen sker via den gemensamma ansökan.

Examen / diplom

• Pedagogie kandidat
  • Pedagogie magister

Beställ information

Request information

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om Luokanopettaja | Klasslärare.

Fyll i dina kontaktuppgifter

Skicka din intresseanmälan

Få mer information från skolan

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.