Kandi- ja maisteriohjelmat

Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Längd
3+2 år
Svenska
Studiestöd
Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Informaatioteknologia | Informationsteknologi

Informationsteknologi

Informationsteknologi underlättar vår vardag och berör nästan alla områden i våra liv. Otaliga IT-lösningar följer oss från tidig morgon till sen kväll i form av spel, datasäkerhet och appar. Som IT-expert vill du ta del av utvecklingen och skapa nya innovationer. Under utbildningen blir du en skicklig problemlösare som gärna kombinerar både analytiskt, teknologiskt och ekonomiskt kunnande för att hitta optimala lösningar för både samhälle och näringsliv. Förutom förmågan att tänka logiskt och kreativt stärker utbildningen också dina färdigheter att leda och kommunicera effektivt och målmedvetet.

Innehållet i utbildningen

Du söker antingen till huvudämnet datateknik eller datavetenskap. Oavsett val av huvudämne är studierna en kombination av teori och praktik och inleds med gemensamma kurser i informationsteknologi. Med huvudämnet datateknik avlägger du även ett skräddarsytt tekniskt biämne. Du blir först teknologie kandidat och därefter diplomingenjör. Datavetenskap ger dig ett friare val bland Åbo Akademis biämnen, och du blir först kandidat i naturvetenskaper och därefter filosofie magister. Med valfria kurser och språk gör du den utbildning du väljer till din egen.

Du som IT-expert i arbetslivet

Som utexaminerad IT-expert kan du välja att jobba antingen inom den privata sektorn eller den offentliga, och tack vare Åbo Akademis internationella inriktning finns det jobb för dig både i Finland och utomlands. De som har studerat på vår utbildningslinje jobbar bland annat som planerare, systemutvecklare, analytiker eller ingenjörer av IT-system, andra jobbar som projektledare, konsulter eller utvecklingschefer. Många blir sina egna chefer och startar eget. Med informationsteknologi som utbildning kan du jobba inom i en mängd olika branscher, allt från handel och placeringar, logistik och transport, utbildningssektorn och tungindustrin till spelindustri och servicesektorn. Det lider ständig brist på IT-experter, så du har gjort ett bra val!

Bonus: Åbo Akademi har ett nära samarbete både med olika företag och andra universitet. För duktiga diplomingenjörer och filosofie magistrar finns också intressanta karriärmöjligheter inom forskning hos oss.

Informaatioteknologian koulutusohjelma

Informaatioteknologia helpottaa jokapäiväistä elämäämme ja on mukana lähes kaikilla elämänalueilla. Käytämme aamuvarhaisesta iltamyöhään lukemattomia IT-ratkaisuja, kuten pelejä, tietoturvaa ja erilaisia sovelluksia. IT-asiantuntijana olet mukana kehittämässä uutta ja luomassa innovaatioita.

Opintojen myötä sinusta kasvaa taitava ongelmanratkaisija, joka yhdistää mielellään analyyttistä, teknistä ja taloudellista osaamista optimaalisten ratkaisujen löytämiseksi niin yhteiskunnan kuin elinkeinoelämänkin tarpeisiin. Koulutus vahvistaa loogista ja luovaa ajattelukykyäsi sekä valmiuksiasi johtaa ja viestiä tehokkaasti ja määrätietoisesti.

Koulutuksen sisältö

Pyrit opiskelemaan pääaineena joko tietotekniikkaa tai tietojenkäsittelytiedettä. Kummankin pääaineen opinnot sisältävät sekä teoriaa että käytäntöä ja opinnot alkavat yhteisillä informaatioteknologian kursseilla.

Jos valitset pääaineeksi tietotekniikan, myös sivuaineesi on tekniikan alalta. Suoritat ensin tekniikan kandidaatin tutkinnon, minkä jälkeen valmistut diplomi-insinööriksi.

Kun pääaineesi on tietojenkäsittelytiede, voit valita sivuaineesi vapaammin Åbo Akademin ainevalikoimista. Suoritat ensin luonnontieteiden kandidaatin tutkinnon ja sen jälkeen valmistut filosofian maisteriksi. Valinnaisilla kurssi- ja kielivalinnoilla muotoilet koulutuksesta juuri itsellesi sopivan.

Uramahdollisuudet

Valmistuneena IT-asiantuntijana voit työskennellä joko yksityisellä tai julkisella sektorilla, ja Åbo Akademin kansainvälistymisen ansiosta sinulle on töitä niin Suomessa kuin ulkomailla. Koulutuslinjallamme opiskelleet työskentelevät muun muassa IT-järjestelmien suunnittelijoina, järjestelmäkehittäjinä, analyytikoina tai insinööreinä. Toiset työskentelevät projektipäällikkönä, konsulttina tai kehityspäällikkönä. Monista tulee oman pomonsa ja perustavat oman firman. Tietotekniikan koulutuksen avulla voit työskennellä useilla eri aloilla kaupasta ja investoinneista, logistiikasta ja kuljetuksista, koulutusalasta ja raskaasta teollisuudesta peliteollisuuteen ja palvelusektoriin. IT-asiantuntijoista on jatkuva pula, joten informaatiteknologian opiskelu on hyvä valinta!

Bonus: Åbo Akademilla on tiivis yhteistyö sekä eri yritysten, että muiden yliopistojen kanssa. Meillä on myös mielenkiintoisia uramahdollisuuksia tutkijana lahjakkaille diplomi-insinööreille ja filosofian maisterille.

Ansökan och behörighet

Ansökan till utbildningen sker via den gemensamma ansökan.

Examen / diplom

• Teknologie kandidat
  • Diplomingenjör

Beställ information

Request information

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om Informaatioteknologia | Informationsteknologi.

Fyll i dina kontaktuppgifter

Skicka din intresseanmälan

Få mer information från skolan