Kandi- ja maisteriohjelmat

Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Längd
3+2 år
Svenska
Studiestöd
Möjlighet till studiestöd
Nästa startdatum
Sista ansökan
Sista ansökan: Gemensam ansökan (13.–27.3.2024)
Utbildningsform
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Kauppatieteet | Ekonomi

Ekonomi

Ekonomi handlar om de fascinerande, osynliga krafter som driver världen omkring oss. Ekonomer behövs både lokalt och globalt för att visa vägen framåt. Ditt specialkunnande kan handla om allt från marknadsföring och kommunikation till rättsliga frågor, organisationer eller rena siffor. Du lär dig att leda organisationer och hitta nya möjligheter där andra ser problem. Utbildningen lär dig att tänka analytiskt och ger dig värdefulla färdigheter såsom strategisk planering och projektplanering.

Innehållet i utbildningen

Inom kandidatutbildningen skapar du en unik kombination av det huvudämne (informationssystem, internationell marknadsföring, nationalekonomi, organisation och ledning, redovisning) och de biämnen och språk som du brinner mest för. Det finns nästan oändligt med alternativ eftersom du kan välja biämnen obegränsat inom hela Åbo Akademi. Lita på att dina personliga styrkor leder dig åt rätt håll!

Under magisterutbildningen fördjupar du dina kunskaper ytterligare, men glöm inte att njuta av Åbo Akademis internationella atmosfär och fantastiska möjligheter att studera/praktisera utomlands även då. Du skapar ständigt kontakter med dina framtida businesspartners.

Karriärmöjligheter

Som utexaminerad ekonomie kandidat/magister är du en efterfrågad expert med otaliga arbetsmöjligheter i hela världen. Marknadsanalytiker, brand manager, key account manager, business controller, ekonomichef, revisor, produktansvarig, utvecklingschef och aktiemäklare är bara några av de vanligaste titlarna på dem som har tagit steget in i arbetslivet genom vår utbildningslinje. Många jobbar i en ledande position som chef, direktör eller konsult.

Andra börjar sin framgångshistoria med att starta eget. Som högskoleutbildad expert får du vara beredd på att bära ansvar, fatta beslut och leda människor och organisationer till framgång. Du kommer att älska (arbets)livet!

Bonus: Åbo Akademi erbjuder också intressanta karriärmöjligheter inom forskning åt duktiga ekonomer.

Kauppatieteiden koulutusohjelma

Kauppatieteet tarkastelevat niitä kiehtovia, näkymättömiä voimia, jotka pitävät meitä ympäröivän maailman käynnissä. Ekonomeja tarvitaan sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti näyttämään tietä eteenpäin. Erityisosaamisesi voi olla mitä tahansa markkinoinnista ja viestinnästä juridisiin kysymyksiin, organisaatioihin tai laskentatoimeen.

Opit johtamaan organisaatioita ja löytämään uusia mahdollisuuksia sieltä, missä muut näkevät ongelmia. Koulutus opettaa sinut ajattelemaan analyyttisesti ja antaa arvokkaita valmiuksia mm. strategiseen suunnitteluun ja projektisuunnitteluun.

Koulutuksen sisältö

Kandidaattiopintojen aikana voit suunnitella yksilöllisen yhdistelmän pääaineesta (tietojärjestelmätiede, kansainvälinen markkinointi, kansantaloustiede, organisaatio ja johtaminen, laskentatoimi) ja niistä sivuaineista ja kielistä, jotka kiinnostavat sinua eniten. Sinulla on lähes lukemattomia vaihtoehtoja, sillä voit valita sivuaineet rajoituksetta kaikista Åbo Akademin aineista. Luota siihen, että omat vahvuutesi johdattavat sinut oikeaan suuntaan!

Maisteriopintojen vaiheessa syvennät taitojasi edelleen samalla kun saat nauttia Åbo Akademin kansainvälisestä ilmapiiristä ja hyödyntää loistavat mahdollisuudet opiskeluun tai harjoitteluun ulkomailla. Luot koko ajan yhteyksiä tuleviin liikekumppaneihisi.

Uramahdollisuudet

Taloustieteilijänä olet kysytty asiantuntija, jolla on lukemattomia työmahdollisuuksia maailmanlaajuisesti. Markkina-analyytikko, brändipäällikkö, avainasiakaspäällikkö, business controller, talouspäällikkö, kirjanpitäjä, tuotepäällikkö, kehityspäällikkö ja pörssivälittäjä ovat vain muutamia yleisimpiä nimikkeitä niille, jotka ovat astuneet työelämään koulutuslinjamme kautta. Monet työskentelevät johtavassa asemassa esimiehenä, johtajana tai konsulttina. Toiset aloittavat menestystarinansa perustamalla oman yrityksen. Yliopistokoulutuksen saaneena asiantuntijana sinun tulee olla valmis kantamaan vastuuta, tekemään päätöksiä ja johdattamaan ihmisiä ja organisaatioita menestykseen. Tulet rakastamaan (työ)elämää!

Bonus: Åbo Akademi tarjoaa myös mielenkiintoisia uramahdollisuuksia tutkimuksen parissa lahjakkaille taloustieteilijöille.

Ansökan och behörighet

Ansökan till utbildningen sker via den gemensamma ansökan.

Examen / diplom

• Ekonomie kandidat
  • Ekonomie magister

Beställ information

Request information

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om Kauppatieteet | Ekonomi.

Fyll i dina kontaktuppgifter

Skicka din intresseanmälan

Få mer information från skolan